Sunday 23 June 2019

Bussireili Etelä-Euroopassa kustannuksineen

Jo vuosi sitten päätin lähteväni seuraavana keväänä reilaamaan. Kohdemaat ja -kaupungit vaihtuivat moneen otteeseen, kuten myös matkustustapa. Reililippujen hinnat vaikuttivat mun mielestä kohtuuttoman korkeilta, joten lähdin selvittämään eurooppalaisten halpabussiyhtiöiden hintoja ja reittejä ja päätin niiden pohjalta kohteet toukokuussa tehdylle kahden viikon "reilille". Flixbusilla on olemassa bussipassi, jolla voi matkustaa tietyn määrän matkoja heidän reiteillään, mutta mä halusin varata matkat ja myös majoitukset etukäteen ostamalla yksittäisiä matkoja. Pari pätkää matkalla jouduttiin tekemään muilla, kuin Flixbusin busseilla, minkä myötä yksittäisliput tuli bussipassia halvemmaksi. Flixbusille iso peukku, sillä hinnat oli edulliset, bussit pysähteli tarpeeksi usein vessatauoille ja yhtä lukuunottamatta kaikki kulki ilman myöhästelyitä. 

Lopulliseksi reitiksi valikoitui Barcelona/Sitges - Andorra la Vella - Montpellier - Nizza/Monaco - Genova - Milano. Koko reitin bussimatkat maksoivat aavistuksen alle 100€. Tähän ei ole laskettu mukaan paikallisliikennettä kaupunkien sisällä eikä Barcelona-Sitges tai Nizza-Monaco -välejä. Ensimmäinen ja viimeinen pätkä toteutettiin lentäen, eli Helsingistä Barcelonaan Vuelingin siivillä ja Milanosta Lappeenrantaan Ryanairilla. Lennot maksoivat yhteensä 144€. Käytin reissuun kaikkiaan 13 päivää, joista ensimmäiset viisi Henrin kanssa lomaillen Barcelonan vieressä Sitgesissä ja seuraavat kahdeksan päivää siskon kanssa Andorrassa, Ranskassa, Monacossa ja Italiassa. Kohteista tulee tarkemmat kertomukset myöhemmin, sillä tässä postauksessa keskitytään reittiin ja kustannuksiin.









Käytin reissuun kokonaan ensimmäisen mun kahdesta kesälomasta, joten halusin pyhittää alkumatkan puhtaasti lepäämiselle. Sitgesissä - ja oikeastaan koko reissulla - meitä vastassa oli kuitenkin normaalia viileämpi keli, minkä vuoksi pari ekaa päivää meni lähinnä kaupunkia tutkien ja päiväseltään Barcelonassa käyden. Onneksi vikoina Espanja-päivinä pilvet kuitenkin kaikkosivat, niin päästiin nauttimaan myös hotellin uima-altaasta ennen Henrin Suomeen paluuta ja mun matkan jatkumista. Suosittelen harkitsemaan Sitgesiä vaihtoehtona Barcelonan majoituksille, sillä majoitusten hinnat tippuu roimasti, vaikkei matka Barcelonaan kestä tai maksa paljoa (bussi lentokenttä-Sitges 7,10€ ja juna Sitges-Barcelona 4,50€)

Barcelonasta jatkettiin kääpiövaltio Andorran pääkaupunki Andorra la Vellaan vuorten keskelle. Andorraan ei moni bussiyhtiö kulje, minkä vuoksi nämä välit olivat ehdottomasti koko reissun kalleimmat bussimatkat, mutta todellakin sen arvoiset. Mikäli olisimme olleet Andorrassa päivää pidempään, olisin halunnut käydä pienellä patikkareissulla vuorilla. Andorra la Vellassa on hyvin erikoiset maisemat vuorten ympäröidessä kaupunkia joka puolelta. Barcelonan reissuun on helppo yhdistää vaikka yhden yön visiitti Andorraan, sillä bussimatkaan menee aikaa kolmisen tuntia suuntaansa.






Andorra la Vellasta ei ollut suoraa bussiyhteyttä oikeastaan muualle, kuin Barcelonaan ja Toulouseen, joten matka Montpellieriin taittui kahden eri bussiyhtiön ja -lipun saattelemana Toulousen kautta. Andorra la Vellasta Montpellieriin pääseminen oli koko reissun matkustusajoista pisin, sillä matkaa tehtiin yli kahdeksan tuntia, mikäli mukaan lasketaan parin tunnin välietappi Toulousessa. Montpellierissä vietettiin yksi yö, jonka jälkeen jatkettiin Ranskan Rivieraa pitkin Nizzaan saakka. 

Nizzasta oli itsestäänselvää tehdä päiväretki Monacoon, joka oli itseasiassa mun odotuksia viihtyisämpi paikka. Nizza sen sijaan ei aiheuttanut hirveämmin tunteita, sillä parissa päivässä näin laaja kaupunki oli jotenkin vaikeasti haltuunotettava ja olinkin kuvitellut Nizzan kaupunkialueen pienemmäksi. 







Nizzasta jatkettiin Italian puolelle Genovaan, joka osoittautui Andorran ohessa mun lempparikohteeksi tällä reissulla! Pähkäiltiin jonkun aikaa, vietetäänkö Genovassa yö vai kaksi ja oonkin tosi tyytyväinen, että päädyttiin olemaan Genovassa kaksi yötä. Genovasta löytyy tunnelmallista rantaa, tyypillistä italialaista tunnelmaa ja paljon korkeuseroja. 








Viimeinen kohde oli Milano, jossa saatiin ensimmäistä kertaa vähän vesisadettakin osaksemme. Milano valikoitui viimeiseksi etapiksi lähinnä siksi, että sinne oli sopivan lyhyt matka Genovasta ja Ryanair lentää edullisesti Milanosta Lappeenrantaan. Totesin kyllä paluulennolla, että saa olla viimeinen kerta kun lennän Ryanairilla, mikäli hintaero muihin yhtiöihin ei ole oikeasti huomattava. Ärsyttää se, että reppua suuremmasta laukusta joutuu maksamaan lisähinnan, saman seurueen paikat laitetaan tahallaan kauas toisistaan, mikäli paikkavalinnasta ei maksa erikseen ja matkustajia odotutetaan käytävässä koneeseen noustessa. En oo edes muilla halpalentoyhtiöillä törmännyt näin moneen naurettavaan asiakkaiden ylenkatsomiseen, kuin Ryanairilla, mutta ei siitä sen enempää. 




Lopulta päästään kokonaiskuluihin, eli paljonko 13 päivän bussireiliin Etelä-Euroopassa kului rahaa?

Lennot: 144€
Bussit: 100€
Paikallisliikenne: 40€
Majoitus: 280€
Lentokenttäkuljetukset Suomessa: 27€
Ruoka ja juoma: 240€
Omat ostokset: 40€

Kokonaiskustannukset: 871€

Ennen reissua laskeskelin lentojen, bussien ja majoituksen vievän reilun 500 euron siivun, joka pitikin paikkansa, mutta niin sitä vaan kaikki muu tuottaa yllättävän ison kokonaissumman. Toisaalta tää on hyvin pieni summa kahden viikon lomasta, jona aikana kävin viidessä eri maassa. Suomessakin kuluisi rahaa ruokaan, mutta en myöskään kertaakaan valmistanut ruokaa vaan syötiin aina ulkona tai kauppojen valmissalaatteja ja muita valmisruokia. Valikoitiin ravintolat aina edullisimmasta päästä, mutta jos mieli teki jätskiä tai olutta, ostin niitä. Paikallisliikenteen, ruuan, juoman ja omien ostosten osalta summat ovat arvioita, jotka eivät välttämättä pidä eurolleen paikkaansa, vaan ne on tehty tilitapahtumista jälkikäteen laskeskellen. Majoitukset on kahden hengen huoneissa yhtä suurempaa, mutta silti edullista huoneistoa lukuunottamatta, joten majoituksien hinnoissa olen huomioinut oman osuuteni, eli puolet. Hotellit on valittu pääosin Booking.comin edullisimmasta päästä joko kävely- tai paikallisliikennematkan päässä keskustasta. Uberia käytettiin matkatavaroiden kanssa kahteen lyhyehköön matkaan alueella, mihin ei päässyt julkisilla ja ne on sisällytetty mukaan paikallisliikennemaksuihin. 

Kustannuksista saisi varmasti säästettyä vielä varaamalla bussit ja lennot aiemmin (itse varasin ne alle kuukausi ennen reissua), yöpymällä hostellien makuusaleissa keskustassa, jolloin valtaosa paikallisliikennekuluista jäisi pois ja kokkaamalla ruuat itse. Hirveän paljon tästä ei kuitenkaan voi tiputtaa muuttamatta reissun luonnetta kokonaan, sillä varsinkin kahdestaan matkustaessa kahden hengen huone tuli makuusalipaikkaa halvemmaksi ja ruokaan ei nytkään käytetty paljoa rahaa. 

2 comments:

  1. Fiksun oloinen budjetti tuo vaikuttaa olevan ja olen itsekin miettinyt paljon samanlaisella idealla toteutettua reissua Euroopassa, kun jotenkin tosiaan tuntuu, että Interrail jää paljon kalliimmaksi vaihtoehdoksi kuin tuo busseilla kulkeminen. Saitte myös hienoja kaupunkeja mukaan reitille, varmasti oli mukava ja hauska reissu! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fiksulta se munkin mielestä vaikuttaa, vaikka aluksi vähän kauhistuinkin kun tää on ensimmäisiä kertoja, kun ynnään yhtään minkään matkan kaikkia kustannuksia yhteen. Monesti sitä ajattelee kuluiksi vaan itse matkat ja majoitukset. :D Reili toimii varmasti niille, jotka ei halua suunnitella ja tehdä varauksia etukäteen ja haluaa fiilistellä juuri junamatkustamista, mutta kustannusten puolesta busseilu on kyllä ylivoimainen ykkönen!

      Delete